onsdag 2. mars 2011

3 weeks and 1 night

Hei!

Nå har jeg vært hjemmefra tre uker - og en natt. Tiden har jammen gått fort!

Tenkte å komme med litt fakta om byen jeg bor i, og litt om hvordan jeg har opplevd å komme til et helt nytt kontinent:


  • Brisbane er tredje største byen i Australia (etter Sydney og Melbourne), og har ca 2 millioner innbyggere
  • Pengene er laget av plastikk, de tåler altså vann, og blir ikke krøllete (de lukter dritt)
  • Når vi går i byen om dagene går ca ALLE mennene i dressbukse og skjorte - damene i svart skjørt og bluse
  • 99% av byen fungerer som normalt etter flommen (eneste som vi merker er at stranden her i Brisbane er ødelagt..)
  • Det er utrolig mange fastfood restauranter og cafeer overalt i byen - og du ser ALLTID noen som knasker eller drikker på noe i gaten (det største kjøpesenteret i byen har en hel etasje med bare fastfood - Mc Donalds, KFC, Hungry Jacks, Noodle Box, Subway + mange japanske og thailandske)
  • Det er normalt å si "Thank you" til bussjåføren når du går av bussen
  • Når du treffer en fra Australia, vil han/hun garantert si "How are you" (du skal selvfølgelig bare si "fine" eller "good"). Dette sier de på dagligvarebutikken, når du kommer inn i en klesbutikk, eller når vi skal spørre noen om veien.
  • Prisene på dagligvarer og klær er nokså like norske priser, fast food er noe billigere
  • Vi ser flaggermus og gekkoer omtrent hver kveld









På dette kartet ser dere hvor vi bor i forhold til sentrum og skolen. Der det står "BRISBANE" er sentrum, og A viser hvor skolen er. Skolen består av alle bygningene til venstre for den blå streken, til høyre er den botaniske hagen, som er en veldig stor og fin park. Vi pleier å ta bussen dit, noe som tar ca 10 min (går busser ca hvert 7. min). Å gå tar ca 40 min.

Klems!

1 kommentar:

  1. ka e gekkoer? flaggermuser iiiuuu :P kjekt innlegg! kommentere tilbake? :D:D

    SvarSlett